Bij flitsfotografie is het de kunst om flitslicht met omgevingslicht te combineren.
Zoals uitgelegd in hoofdstuk 4 van Flitsen met een Reportageflitser wordt het hoofdonderwerp belicht door de flitser en de achtergrond door het omgevingslicht.
Als je op een aantrekkelijke fotolocatie fotografeert, dan kun je profiteren interessant licht op de achtergrond. Maar wat nu als de locatie minder fotogeniek is? Geef het een kleur!
Door een gekleurd gelfilter op de flitskop te zetten kun je witte muren of saaie achtergronden een speciaal effect geven. Gelfilters zijn verkrijgbaar als plastic kapje of als doorzichtige kleurfolie die je met plakband op de flitskop bevestigt.
Bovenstaande foto is gemaakt door Jeroen van de Wetering tijdens een workshop Off-camera Flitsen van Sonja van Driel. Jeroen heeft hier voor de achtergrond twee losgekoppelde reportageflitsers met verschillende gelfilters gebruikt. Een flitser zónder gelfilter wordt op het model gericht.
De onderstaande lichtopstelling laat vanuit vogelperspectief zien hoe de flitsers zijn opgesteld voor het maken van de foto.
1: De flitser zonder gelfilter is het hoofdlicht en belicht het model. De flitser staat op een statief en wordt gericht op het gezicht van het model.
2: De flitser met een blauw gelfilter op de flitskop is het invullicht voor de achtergrond. De flitser ligt op de grond en belicht vanuit de laagte de rechtermuur.
3: De flitser met een paars gelfilter op de flitskop is het andere invullicht. Deze staat op een statief in een kamer met geopende deur en belicht de linkermuur.
Zelf aan de slag met gelfilters?
In het Praktijkboek Draadloos Flitsen staat een stap-voor-stap oefening om de achtergrond een kleureffect te geven. Verder staat het boek vol met andere interessante oefeningen en flitstechnieken.